این روزها، کتانی در درجه اول یک محصول خاص است که برای تولید تعداد انگشت شماری از محصولات نساجی در تولید باقی می ماند. با وجود تاریخ غنی، کتانی به دلیل فرآیندهای پرزحمت و زمان بری که برای ساخت این پارچه استفاده می شود، دیگر مد نیست. از قضا، مشکلات تولید در اصل هزاران سال پیش تولید کتانی را بی انگیزه کرد. در حالی که چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان خط امروزی کاملاً متفاوت از دوران باستان است، اما تولید این پارچه سخت و پرهزینه است.

پارچه کتان کش با کیفیت بالا و قیمت پایین را از اینجا بخرید. اگر ساکن انگلستان هستید، می توانید آن را از اینجا خریداری کنید.

پارچه کتان کش مردانه چگونه ساخته می شود؟

ماده تشکیل دهنده پارچه کتان نخی الیاف سلولزی است که در ساقه گیاهان کتان یافت می شود. مانند ساقه‌های بسیاری از گیاهان مشابه، ساقه‌های کتان از یک بخش داخلی چوبی و نی و یک بخش بیرونی رشته‌ای و فیبری تشکیل شده است.

برای آماده شدن برای تولید کتانی، تولیدکنندگان این الیاف با جدا کردن الیاف پارچه کتان کش ترک از قسمت داخلی چوبی ساقه‌های کتان شروع می‌کنند. به طور سنتی، این مرحله با خیساندن ساقه‌های کتان خام انجام می‌شود، اما این روزها، تولیدکنندگان ممکن است از مواد شیمیایی برای رسیدن به همان اثر استفاده کنند. قبل از اینکه الیاف کتان به نخ ریسیده شوند، این مواد شیمیایی شسته می شوند، اما مواد سمی باقیمانده ممکن است روی الیاف کتان جدا شده شیمیایی باقی بمانند.

1. کاشت
گیاهان کتان پس از حدود 100 روز رشد آماده برداشت هستند. از آنجایی که گیاهان کتان گرما را تحمل نمی کنند، برای جلوگیری از مرگ محصول باید در فصل سرد سال کاشته شوند.

2. رشد
این روزها بذر کتان را معمولاً با ماشین آلات می کارند. از آنجایی که گیاهان کتان به طور موثری از نفوذ علف های هرز جلوگیری نمی کنند، علف کش ها و خاک ورزی به طور کلی برای جلوگیری از کاهش عملکرد در محصولات کتان استفاده می شود.

3. برداشت
پس از زرد شدن ساقه های کتان و قهوه ای شدن دانه های آن، این گیاهان آماده برداشت هستند. در حالی که برداشت کتان با دست امکان پذیر است، معمولاً از ماشین آلات برای این فرآیند استفاده می شود.

4. جداسازی فیبر
پس از برداشت ساقه‌های کتان، از طریق دستگاهی که برگ‌ها و دانه‌ها را جدا می‌کند، پردازش می‌شوند. سپس، سازندگان ساقه بیرونی فیبری کتان را از داخل نرم و چوبی آن جدا می کنند. به این فرآیند ریت کردن گفته می شود و اگر به طور ماهرانه انجام نشود، الیاف کتان ظریف مورد استفاده برای تولید نساجی ممکن است آسیب ببینند.

5. شکستن
در مرحله بعد، ساقه های تجزیه شده شکسته می شوند که الیاف بیرونی غیرقابل استفاده ساقه های کتان را از الیاف داخلی قابل استفاده آنها جدا می کند. برای انجام این مرحله، ساقه‌های کتان از طریق غلتک‌هایی فرستاده می‌شوند که آن‌ها را خرد می‌کنند، و سپس پاروهای چرخان الیاف بیرونی را از ساقه‌ها جدا می‌کنند.

لباس یقه شال کتان خردلی
لباس یقه شال کتان خردلی

6. شانه زدن
اکنون که الیاف داخلی از الیاف دیگر جدا شده اند، می توان آنها را به صورت رشته های نازک شانه کرد. پس از شانه زدن الیاف، برای چرخش آماده خواهند شد.

7. چرخیدن
ریسندگی نخ کتان در گذشته با چرخ کتان پا انجام می‌شد، اما امروزه تولیدکنندگان کتان از ماشین‌های صنعتی برای این کار استفاده می‌کنند. برای چرخاندن الیاف کتان، این الیاف کوتاه و شانه‌شده با دستگاه‌هایی به نام پخش‌کننده به هم متصل می‌شوند و رشته‌های حاصل که رووینگ نامیده می‌شوند، آماده ریسندگی هستند.

8. چرخیدن
پس از چرخاندن روی یک قاب ریسندگی، نخ به دست آمده روی یک بوبین می‌پیچد. برای اطمینان از اینکه نخ کتان از هم نمی پاشد، لازم است این فرآیند چرخاندن در شرایط مرطوب و مرطوب انجام شود و نخ ریسیده شده از یک حمام آب گرم عبور داده شود تا از انسجام بیشتر نخ اطمینان حاصل شود.

9. خشک کردن
در نهایت، تولیدکنندگان کتان نخ تمام شده را خشک کرده و روی بوبین می‌چرخانند. سپس نخ برای رنگ آمیزی، پردازش و تولید پوشاک، لوازم خانگی یا انواع دیگر محصولات نساجی آماده می شود.

اگر مقیم انگلستان هستید، طیف گسترده ای از پارچه های کتانی را برای ایالات متحده و سایر نقاط جهان از اینجا و اینجا خریداری کنید.

  • منابع:
  1.  What is Linen Fabric: Properties, How its Made and Where
  • تبلیغات:
  1. قیمت روز جوجه شترمرغ در اصفهان
  2. تاثیر استفاده از چراغ پارکی در افزایش قیمت ویلاها های لوکس!!
  3. روشویی ایستگاه فضایی بین المللی در ایران ساخته و ارسال شد!
  4. مرغی که بعد از خوردن کود شیمیایی تخم دو زرده گذاشت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *