در طراحی سیستم خنک کننده موتور ام وی ام از شیلنگ کولر ام وی ام 315 برای گردش مایع خنک کننده استفاده می شود. این شیلنگ ها دارای خواص مواد متفاوتی هستند، زیرا برخی از آنها برای مقاومت در برابر گرمای مایع خنک کننده طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر می توانند فقط خنک کننده سرد مصرف کنند.
همانطور که موتور گرمای فوق العاده ای ایجاد می کند، سیستم خنک کننده شروع به انتقال مایع خنک کننده از رادیاتور می کند. رادیاتور دارای شیلنگ بالایی و پایینی است که عریض ترین شیلنگ مورد استفاده در سیستم است.
از طریق قسمت پایینی، مایع خنک کننده به موتور منتقل می شود و شیلنگ بالایی را برای خنک کردن رادیاتور به عقب برمی گرداند. بنابراین، شیلنگ بالایی رادیاتور طوری طراحی شده است که گرما را تحمل کند.
شلنگ معمولاً یک جزء لاستیکی است که برای انتقال جریان مایع خنک کننده از یک نقطه به نقطه دیگر برای اطمینان از گردش مناسب مایع خنک کننده در اطراف موتور طراحی شده است.
سیستم خنککننده خودروهای مدرن شامل شیلنگهای زیادی با اهداف مختلف است، اگرچه پیچیده به نظر میرسند عملکرد آنها ایدهآل است، این شیلنگها بیشتر توضیح داده میشوند.
شیلنگ اصلی سیستم خنک کننده خودرو شیلنگ های بالا و پایین رادیاتور است. این شیلنگ ها شبیه به هم هستند اما نمی توان آنها را تعویض کرد زیرا همانطور که گفته شد برای اهداف متفاوتی طراحی شده اند.
شیلنگ کاربردی دیگر شامل شیلنگ مخزن سرریز، شیلنگ هسته بخاری و شیلنگ ترموستات است. این شیلنگ ها به خوبی با اتصالات به سایر قسمت های موتور محکم هستند.
هدف اصلی شلنگ این است که مایع خنک کننده را در دمای بهینه از موتور عبور دهد. طراحی آن در برابر ارتعاشات ناشی از موتور مقاومت می کند. با شلنگ، مایع خنک کننده رادیاتور را دور می زند و به موتور باز می گردد.
درپوش فشار مایع خنک کننده داغ را به مخزن سرریز می رساند. این امر از آسیب یا نشت سیستم خنک کننده جلوگیری می کند. در زیر انواع شیلنگ مورد استفاده در اجزای مختلف سیستم خنک کننده خودرو آورده شده است:
شیلنگ پایین: شیلنگ پایینی یکی از شیلنگ های بزرگی است که نمی تواند گرمای شدید مایع خنک کننده را جذب کند. در پایین رادیاتور متصل به محفظه پمپ آب موتور قرار دارد. از طریق شیلنگ، مایع خنک کننده سرد به موتور منتقل می شود زیرا پمپ آب نیز نقش خود را ایفا می کند.
شیلنگ بالایی: این نوع شلنگ ها شیلنگ بزرگ دیگری هستند که در قسمت بالایی رادیاتور قرار دارند. آنها برای جذب گرمای شدید از مایع خنک کننده طراحی شده اند زیرا تنها مایع خنک کننده داغ اجازه عبور از آن را دارد.
به همین دلیل است که شیلنگ بالا و پایین قابل تعویض نیست. از آنجایی که مایع خنککننده گرمای تولید شده را در طی فرآیند احتراق جذب میکند، از طریق شیلنگ بالایی به رادیاتور بازمیگردد تا خنکسازی رخ دهد. شیلنگ بالایی به عنوان شیلنگ بخاری شناخته می شود.