اگرچه نسخه‌های حلوای سوهان که در هند و پاکستان تولید می‌شوند طعم برجسته میوه‌های خشک و آجیل مشترک دارند، اما تفاوت‌های مشخصی نیز وجود دارد حلوای سوهان در هند معمولاً دیسکی شکل و به رنگ طلایی روشن است.

سفت به نظر می رسد اما در دهان ذوب می شود زیرا مملو از قیمه است همین ظرف در مولتان به رنگ قهوه ای تیره و بافت نرم و لطیف است آنقدر که تکه تکه شدن غیر ممکن است.

در هند، سوهان حلوا در دهلی قدیم، اجمر در راجستان – به ویژه در نزدیکی زیارتگاه مقدس صوفی معین الدین چشتی – و رامپور، یک شهر گرد و خاکی در اوتار پرادش، بیشتر در دسترس است.

وقاص معزالدین قریشی، یکی از مالکان Shieren Bhawan، فروشگاهی واقع در یک کوچه باریک روبه‌روی مسجد جامع در دهلی، من را طی فرآیند پر زحمتی که برای ساخت حلوا سوهان پیش می‌رود، همراهی می‌کند.

سوهان

می گوید برای 10 کیلو حلوای سوهان، 500 گرم گندم را یک روز در آب خیس می کنند.

روز بعد گندم جوانه زده را آسیاب کرده و در یک کادای خشک (یا قابلمه فلزی بزرگ) با شعله ملایم 15 کیلوگرم شکر به آرد اضافه می کنند.

یکی از شهرهای اصلی در ایران که می توان گز را با بهترین کیفیت تهیه نمود گز آردی در اصفهان می باشد.

همانطور که مخلوط شروع به جامد شدن می کند، قیمه ساخته شده از شیر گاومیش اضافه می شود.

قریشی می گوید: «این روند ادامه می یابد تا اطمینان حاصل شود که ترکیب هرگز سخت نمی شود “نیاز به قیمه در حالی که در حال هم زدن است ارزیابی می شود.

500 گرم آرد گندم جوانه زده ممکن است کیلوگرم روغن کشی یا حتی بیشتر را جذب کند.

وقتی مقدار قیمه زیاد شود، حلوا رنگ زرد به خود می گیرد هنگامی که روغن کمی استفاده می شود، مخلوط رنگ کم رنگ اولیه جوانه گندم را حفظ می کند.

پس از آماده شدن مخلوط داغ، آن را در چند قالب برنجی دیسکی شکل که از قبل با بادام، پسته و بادام هندی پاشیده شده است، ریخته می شود.

این مخلوط بلافاصله آجیل های خشک شده را خیس می کند حلوای سوهان را تا زمانی که سفت شود برای خشک شدن باز نگه می دارند و آماده فروش می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *