در حالی که رویکرد سنتی به کشاورزی به کشاورزان اجازه می داد تا از کود خود در محصولاتی که رشد می کردند استفاده کنند، تغییر به عملیات تغذیه متمرکز حیوانات یا CAFO ها یک چالش مدیریت کود را ایجاد کرده است. و با توجه به اینکه مزارع مرغ از این قاعده مستثنی نیستند، مدیریت کود مرغی اصل به یک موضوع داغ تبدیل شده است، به خصوص که رواناب مواد مغذی شروع به ایجاد مشکلاتی در آبراهه های مجاور کرده است.

با این حال، از طریق دانه بندی کود مرغ، کشاورزان این فرصت را دارند که نه تنها چالش های مدیریت پسماند خود را حل کنند، بلکه ارزش موجود در کود خود را نیز بازیابی کنند.

درباره دانه بندی کود مرغی پلیتی
اگرچه کود دامی اخیراً به عنوان یک مشکل شهرت پیدا کرده است، اما هنوز یک ابزار ارزشمند در تولید محصولات زراعی است. کشاورزان برای نسل‌ها از کود دامی برای افزودن مواد مغذی و مواد آلی به خاک استفاده می‌کنند، اجزای کلیدی در تولید محصولات پرمحصول و مغذی، اما کود خام تعدادی از مسائل از جمله چالش‌هایی را در حمل، کاربرد و ذخیره‌سازی ایجاد می‌کند.

در گذشته، تولیدکنندگان به دنبال اکستروژن بودند تا کود خود را به یک محصول دانه‌ای تبدیل کنند – روشی برای تجمع فشاری که مواد را از طریق قالب مجبور می‌کند تا محصولی استوانه‌ای تولید کند که می‌تواند بیشتر با یک خردکننده پردازش شود تا دانه‌های کروی ناهموار را تشکیل دهد.

در حالی که این رویکرد کمک کرد، بدون مشکل نبود. خرده های تولید شده از فرآیند اکستروژن دارای لبه های ناصافی هستند که به ریز شکسته می شوند و باعث ایجاد مشکلات شدید گرد و غبار و از بین رفتن محصول می شوند.

بعلاوه، کیفیت بسیار ساینده و معمولی کود/ بستر مرغ برای تجهیزات مورد استفاده در فرآیند اکستروژن سخت است و در نتیجه هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالا همراه با جایگزینی مکرر قالب را به همراه دارد.

در مقابل، FEECO روش دانه بندی مرطوب را برای فرآوری کود مرغ توصیه می کند. دانه‌بندی مرطوب که به آن گلوله‌سازی نیز گفته می‌شود، یک گرانول کروی و صاف تولید می‌کند که قابلیت استفاده محصول را بسیار بهبود می‌بخشد. گرانول های کروی به میزان قابل توجهی گرد و غبار کمتری را ارائه می دهند و در نهایت محصول قابل استفاده بیشتری را به همراه دارند و همچنین جابجایی و کاربرد را بهبود می بخشند. علاوه بر این، آنها را می توان برای استفاده بعدی ذخیره کرد.

با این حال، دانه بندی کود مرغی فقط یک فایده برای کشاورزان نیست. این یک ابزار کلیدی در مدیریت مواد مغذی و جلوگیری از رواناب است.

دانه بندی کود مرغ در مبارزه با روان آب
استفاده از یک محصول دانه‌ای روی کود خام، پیروی از برنامه‌های مدیریت مواد مغذی را بسیار ساده‌تر می‌کند، همانطور که میدان رو به رشد کشاورزی دقیق نشان می‌دهد، جایی که فناوری در موقعیت‌یابی جهانی همراه با فناوری نرخ متغیر، مواد مغذی خاص سایت را در یک مزرعه ارائه می‌دهد. این فناوری تا حدی به دلیل کاربرد دقیق مجاز محصول دانه ای امکان پذیر است.

یک محصول دانه ای بیشتر فرصت رواناب را کاهش می دهد زیرا برخلاف کود خام، رطوبت اضافی به خاک اضافه نمی کند. علاوه بر این، از آنجایی که دانه بندی محصولی خشک و دانه ای تولید می کند، هزینه های حمل و نقل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و فرصت هایی را برای حمل طولانی مدت محصول که زمانی به دلیل رطوبت بالای کود خام منع شده بود، باز می کند.

این نوع دانه بندی کود مرغی با موفقیت در منطقه خلیج چساپیک به نمایش گذاشته شده است، جایی که در سال 2014 تعداد 4700 مرغداری گزارش شده است.

FEECO با یک تجارت بزرگ کشاورزی برای ایجاد یک کارخانه آزمایشی که بستر مرغ را می‌توان به دانه‌های کود ممتاز تبدیل کرد، همکاری کرد. این مرکز اکنون تقریباً 7500 تا 15000 تن بستر مرغ در سال را به 5000 تا 10000 تن محصول کود در سال تبدیل می کند.

نحوه عملکرد دانه بندی کود مرغی گرانوله
پیش تهویه

کود خام یا بستر معمولاً خیلی مرطوب یا کلوخه است که نمی تواند به عنوان یک خوراک یکنواخت عمل کند، بنابراین قبل از دانه بندی، کود مرغ باید ابتدا از قبل به یک ماده اولیه قابل کار تبدیل شود.

گزینه های مختلفی برای پیش شرطی کردن مواد وجود دارد. از کمپوست می توان برای کاهش رطوبت و توده های موجود در مواد استفاده کرد. با این حال، این همیشه ایده آل نیست، زیرا فرآیند کمپوست، نیتروژن آلی موجود در محصول را به نیتروژن آمونیاکی تبدیل می کند و آن را مستعد تبخیر و کاهش ارزش محصول می کند.

گزینه دیگر این است که مواد را از طریق عملیات حرارتی یا خشک کردن آماده کنید.

در هر دو مورد، این احتمال وجود دارد که مواد باید قبل از دانه بندی آسیاب شوند تا توزیع اندازه ذرات یکنواخت تر ایجاد شود و اندازه ذرات برای تشکیل آگلومرا بهینه کاهش یابد.

هنگامی که یک ماده اولیه یکنواخت ایجاد شد، فرآیند دانه بندی می تواند آغاز شود. دانه بندی بستر یا کود مرغ مشابه روش مخلوط کن به خشک کن FEECO است که برای کودهای لبنی و گراز استفاده می کند، اما با افزودن یک پلت ساز دیسکی و ادغام آب. این رویکرد نتایج بهتری را برای ماهیت ریز تقسیم شده کود/ بستر مرغ به همراه دارد.

ابتدا مواد اولیه به یک میکسر وارد می شود. هنگام کار با کود مرغی نوبل یا مرد

بنابراین، این معمولاً یک میکسر پین است که در کار با مواد جامد ریز تقسیم شده مهارت بیشتری دارد. مواد اولیه و یک بایندر با سرعت پیوسته وارد میکسر می شوند.

عمل چرخش شدید میکسر، در ترکیب با عامل اتصال، شروع به تجمع کود در حین حرکت در داخل میکسر می کند. سپس گلوله های بذر تازه تشکیل شده از میکسر خارج می شوند و روی پلت ساز دیسکی وارد می شوند. بایندر به طور مداوم روی گلوله‌های بذر پاشیده می‌شود و در حین غلتیدن، ریزدانه‌ها را جمع می‌کند و لایه‌های اضافی ایجاد می‌کند که گلوله‌ها را “رشد” می‌کند.

به دلیل نیروهای گریز از مرکز، هنگامی که گرانول ها به اندازه دلخواه رسیدند، از پلت ساز دیسک خارج شده و از طریق نوار نقاله به خشک کن چرخشی منتقل می شوند. در خشک کن چرخشی، آنها در حضور یک جریان گاز داغ می چرخند. پروازها یا بالابرهای مواد، گرانول ها را برداشته و از طریق جریان گاز رها می کنند تا کارایی انتقال حرارت را به حداکثر برسانند. عمل غلت زدن درام چرخان نیز دانه ها را گرد و جلا می دهد.

بسته به فرآیند، گرانول ها می توانند سپس به غربالگری یا خنک شدن در یک خنک کننده دوار بپردازند. خنک سازی زمانی مطلوب است که گرانول ها بلافاصله بسته بندی یا ذخیره شوند، زیرا پتانسیل ایجاد کیک را کاهش می دهد.

پس از غربال‌گری، گرانول‌های بزرگ‌تر خرد شده و با گرانول‌های کوچک‌تر ترکیب می‌شوند تا به‌عنوان بازیافت به فرآیند برگشت داده شوند. گرانول های در اندازه به سمت بسته بندی، حمل و نقل یا ذخیره سازی حرکت می کنند.

  • منابع:
  1. Chicken Manure Granulation A Solution To Management Woes
  • تبلیغات:
  1. پارچه کتان دارای تاریخچه غنی است
  2. همه آنچه باید در مورد گل یاس بدانید
  3. فروشنده انواع آب انار ارگانیک
  4. قیمت روز جوجه شترمرغ در اصفهان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *